Azt hiszem, sokan egyetértünk abban, hogy sokszor úgy kelünk, hogy máris elkéstünk. Még ki sem keltünk az ágyból, de már azon kattog az agyunk, hogy mi mindent kellene ma elvégezni, és hogy ez megint egy zűrős és hosszú nap lesz. Aztán, amikor este végre lefekszünk, még sokszor azon morfondírozunk, hogy mi maradt aznap ki, mi az, amit nem sikerült megcsinálnunk.

Felpörgött a világ, és mi is felpörögtünk vele…. és legkevésbé a tervezésre marad időnk, hiszen olyan jól esik néha spontánnak lenni, hiszen, minek töltsünk órákat a tervezéssel, eddig is  megoldottuk valahogy. Valóban. Pedig egy kis tervezésre szánt idő busásan megtérül, így érdemes bizony belefektetni.

Lássuk mégis hogyan?

1. Napirend a lelke mindennek

A gyerekesek körében szerintem a legtöbbet használt szó: Napirend. Ez a táptalaja mindennek, így érdemes ezzel kezdeni a ’rendrakást’. Érdemes összeállítani a családi napirendet, és azokkal az állandó elemekkel feltölteni, amiket minden héten/nap el szoktatok végezni (házimunka, gyerekprogramok, bevásárlás, stb.). Fontos, hogy legyen egy órákra lebontott heti lista, ami tartalmazza, hogy ki, mit, mikor, hol végez. Például a reggeli rutin: gyerekek ébresztése, reggeli készítés, ruha kikészítés, az esti mosogatógép kipakolása, fogmosás, gyerekek elindítása…

Fontos, hogy egy Excelbe, kockás papírra kinek mi a kényelmesebb, tényleg rajzoljátok le, mivel már az egy hatalmas lépés. Minél aprólékosabban sikerül megterveznünk, és kialakítanunk a naponta ismétlődő szokásokat, annál gyorsabban, és hatékonyabban tudjuk elvégezni az egyes részfeladatokat.

 2. Családi naptár

Ha már az internet világába születtünk, használjuk ezeket a jó kis eszközöket. Legyen egy közös családi naptár (pl.: Google), ahova felvihetjük a rendszeresen ismétlődő programokat (pl.: szerda Viola zeneóra; kedd este 8 apa foci), ide beleírhatjuk a születésnapokat, évfordulókat, fontosabb eseményeket is. Beírhatjuk a gyerekek vizsgáit, fellépéseit, a kinézett programokat, amire szeretnénk elmenni, az utazásokat. Illetve minden családtag beírhatja azt is, ha határidős munkája van, és amiatt esetleg ’időt foglal magának’. A családi naptárat könnyen szinkronizálhatjuk a munkahelyi naptárral, így minden fontos info egy helyen lehet. A naptárban az is jó, hogy önműködő, jelez, hogy kinek, mikor hol kellene lennie, és ez bizony sokszor hasznos dolog. Szintén jó kis feature lehet, ha színekkel jelöljük a dolgokat (pl.: a programok zöldek, a határidős dolgok piros, a gyerekek szintén külön színeket kaphatnak, és ez már alapban segíti a napi eligazodásunkat). Ha ez készen van, már megspóroltok magatoknak rengeteg megbeszélést, telefonálgatást, utólagos, hirtelen jött szervezést.

 3. Háztartási munka felosztása

Nem kell minden nap az egész házat felsikálni, és káoszt teljesen felszámolni. Persze vannak feladatok, amik a napi rutin részét kell hogy képezzék, de a többit szedjétek szét, és osszátok le napokra. (pl.: hétfő – porszívózás, nappali takarítás, kedd – vasalás, szerda – fürdőszoba takarítás). A háztartási munkát persze nem csak napokra, hanem emberekre is fel lehet osztani. Nem kell nektek mindent elvégezni, a férjek és a gyerekek is be tudnak segíteni, sőt érdemes is bevonni őket, ha pedig utána egy dicshimnuszos ’hogytemilyenügyes vagy, és mennyire kedves, hogy mindezt…’ kapnak (már ami a férjeket illeti), akkor biztosan legközelebb is szívesen segítenek.

 4. Bevásárlás online

Melyik nő ne szeretne vásárolni? Na igen, jó nézelődni, megfogni, szaglászni, de ha rohanva kell bedobálni mindent a kosárba, az már nem ugyanaz a feeling, akkor inkább otthonról vásárolok, a gép előtt ülve. Évekkel ezelőtt, amikor hoztuk fel a tonnaszámra az ’üdítőket’ meg ásványvizeket, és olyan háromszor fordultunk a lakás és az autó között rájöttünk, hogy milyen remekül lehet a neten is vásárolni. Na, nem friss zöldséget, meg húsokat, de sok egyéb tartós élelmiszert, tisztálkodási szereket igen, így azóta jóformán csak neten vásárolom ezeket a dolgokat. Van kedvenc bevásárlólistám, gyorsan bepakolom az online kosaramba a kiválasztottakat, megjelölöm a kiszállítás időpontját, és egy úriember a hűtőmig hozza a termékeket. És nem kellett sorban állnom, cipekednem, este 11-kor is el tudtam intézni, egyszerűbben össze tudtam hasonlítani az árakat, és még az akciós áruk átnézése is csak 3 plusz percet vett igénybe.

 5. Segítség

A helyzet az, hogy talán ez a napi rutinnál is fontosabb. Nem kell mindent egyedül csinálnod! Nem szégyen, ha segítséget kérsz, vagy elfogadod azt. Érdemes végiggondolnod, hogy ki miben és mikor tud neked segíteni, és mikor van rá neked szükséged. Ha éppen egy határidős munka közepén vagy, és betegen otthon van a gyerkőc, és a nagyi a közelben lakik, akkor érdemes megkérdezni, hogy tud-e vállalni egy kis gyerekfelügyeletet. A férjed is biztosan be tud segíteni a háztartásba, és a barátnőkkel lehet, hogy tudtok gyerekfelvigyázást cserélgetni. Írd össze, hogy mik azok a dolgok, amiket biztosan te tudsz/szeretnél elvégezni, és mi az ami ’csak úgy nálad ragadt’, nézd meg, hogy ki az aki át tudná esetleg azt venni, vagy csak besegíteni benne. Ülj le, és beszéljétek meg, biztosan nem fog elzárkózni a segítségkérésed elől.